Å se på konstruksjonslek
Har du tenkt på at det å bygge, konstruere og sette ting sammen handler om det å beregne, det å finne tyngdepunktet, det å få klossene til å sitte sammen og til å stå. Det er masse matematikk og fysikk som praktiseres mens barnet nyter prosessen, De er heldigvis nok mer opptatt av å lage enn hva de lager. De hamrer, stabler, skrur, limer, klipper og setter i sammen.
Jeg har sagt det før og sier det igjen, – at Petrus mest av alt er glad i papp, skoesker, lim, tau, saks, tape, verktøy, skrutrekker. Med det som leketøy så kan han holde på i timevis, – resultatet er at rommet hans ( og huset forøvrig) ser ut som en depot for papirsortering, en oppfinnelse og er preget av en mega fornøyd gutt som har vært aktiv med hele seg. Kanskje han også ubevisst har lært noe om beregning, om materialer og om verktøy også, men det er bare bonusen . Leken er det som er viktig, – for han og for meg.
Takk for du leste <3
Petrine
Husk at jeg tror leken har en verdi i seg selv, at den er meningsfull for barnet og at hva de tilegner seg av kompetanse er en bonus.
Om du vil følge med på mer eller mindre lekende utspill så følg bloggen gjerne på facebook, instagram eller snapchat @petrusogpetrine
Du liker kanskje også å lese dette
Tanker, frustrasjon og demostrasjon
10 juni, 2020
Fotografier og minner
23 februar, 2020
Barn som pårørende – samtale når diagnosen er satt
29 oktober, 2019
Kommentarer
Legg igjen en kommentar Avbryt svar
Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.
La barn få være barn, følg barna og legg vekk telefonen, så åpenbarer det seg en ny verden. Takk for at du deler og skaper nysgjerrige barn (og foreldre).
<3 Takk for fin tilbakemelding <3
- og god bedring til deg <3 så da var litt tufs i dag <3