Barns sosiale kompetanse
Nok en faglig variant :)
Pittelitt om sosial kompetanse
Min definisjon på sosial kompetanse er:
Barns evne til å forholde seg til andre, i en sosial virkelighet.
Hvordan man samarbeider og hvilken atferd man har i ulike sammenhenger handler om barnets forutsetninger, de personene barnet omgås og miljøet det oppholder seg i. Som i all annen utviklingslære er det individuelle forskjeller.
Jeg våger å påstå at barnets sosiale utvikling kan ha noe å si når det gjelder vennskap og lagspill. Jo lettere man leser en sosial situasjon, jo raskere vil man repsondere på miljøet, forstå forventninger, miljøets regler, samt ta den plassen man kan i gruppa. Akkurat passe stor.
Den sosiale utviklingen, tror jeg starter med en gang barnet er født. Barnet søker kontakt med menneskene rundt seg. Det gir uttrykk for sine behov ved hjelp av blikk, kroppsspråk og lyder. Hvordan omsorgspersonene svarer på det lille barnets språk, vil påvirke den gryende sosiale utviklingen.
Derfor skal man være vár for små tegn hos det lille mennesket som er i dine omsorgshender. Vi som foresatte bør møte barnets behov konsekvent og kjærlig. Samholdet vil da styrkes og sampillet bygges. Noe som er viktig for barns utvikling, ikke bare den sosiale. Det vil si at den sosiale utviklingen er avhengig av tydelige, trygge og omsorgsfulle voksne. De vil påvirke barns selvbilde og selvtillitt, noe som igjen vil være avgjørende for hvordan et barn håndterer de ulike sosiale situasjonenes seire og nederlag.
Barns følelsesmessig og sosiale utvikling henger nøye sammen. Disse utviklingsformene er hele tiden i utvikling. Måten vi opplever og takler de ulike følelsene, sorg, sinne, glede, redsel og stolthet på endrer seg gjennom modning og erfaring.
Man utvikler sosial kompetanse hele livet. Det gjennom samspill med andre. Vi vil gjennom erfaring lære oss hva som er bra for oss selv, og andre, at de har empati og at de kan sette de grenser for seg selv.. Vårt mål er dermed at barn skal være trygge på seg selv, slik at de kan gi og ta i en sosial situasjon. De bør få et sett av de ferdigheter, de holdninger og den kunnskap de trenger for å oppleve mestring i ulike miljøer.
For mestring gir grobunn for utvikling og motivasjon til å fortsette. Kombinert med gode relasjoner og et trygt miljø, så kan mirkaler skje :)
HA en MER eller MINDRE sosial kveld. Her skal joggeskoene på og alenetid i skoegen skal NYTES :)
Petrine :)
Du liker kanskje også å lese dette
Fotografier og minner
23 februar, 2020
Barn som pårørende – samtale når diagnosen er satt
29 oktober, 2019
Å trene på sosial kompetanse under Halloween
25 oktober, 2019