I dag skal vi ha en time i strikking

 

strikketøy foran peisen petrusogeptrine.no

Hei, alle lesere!
I dag skal vi ha en time i strikking!
Jeg vet, – dere har ikke gjort det før. Men, det er en del av norske tradisjoner, akkurat som skolen og uteliv er.
SÅ i dag skal dere lære en teknikk som kan gi dere varme plagg til vinteren så dere slipper å sitte inne.
Sett dere ned ved pulten, ta frem et nøste garn og de pinnene som passer til tykkelsen på garnet.
Hvilken pinnetykkelse som skal brukes finner du på magebeltet til nøstet.
Finn frem fem pinner, – og legg opp 48 masker.  Fordel de jevnt på fire pinner. Den femte skal du bruke til å strikke med

strikketøy foran peisen petrusogeptrine.no

Sitt pent på stolen deres, så skal jeg stå foran her og forklare dere hvordan dere skal gjøre det. Legg opp på følgende måte:

La trådene ha litt lengde og lag en løkke.
Stram løkken rundt strikkepinnen
Hold strikkepinnene i høyre hånd og trådene i venstre. Tråden skal gå rundt tommelen og pekefingeren, og da kommer pinnen med løkka i midten. Stikk pinnen inn bak tråden som ligger rundt høyre tommel. Før deretter pinnen med tråden over og bak tråden på pekefingeren. Trekk deretter tråden med deg fra pekefingeren gjennom tråden du trakk opp på tommelen. Ta tommelfingeren ut av løkken og stram til. Du har nå to masker på pinnen..

Hold strikkepinnene i høyre hånd og trådene i venstre. Tråden skal gå rundt tommelen og pekefingeren, og da kommer pinnen med løkka i midten. Stikk pinnen inn bak tråden som ligger rundt høyre tommel. Før deretter pinnen med tråden over og bak tråden på pekefingeren. Trekk deretter tråden med deg fra pekefingeren gjennom tråden du trakk opp på tommelen. Ta tommelfingeren ut av løkken og stram til. Du har nå tre masker på pinnen.. …. Gjenta prosedyren til du har førti åtte masker på pinnen.

Når dere har førti åtte masker på pinnene, gjort slik som jeg nettopp forklarte så skal dere strikke rette masker rundt og rundt. .

Om noen av dere trenger hjelp så må dere vente til jeg har forklart hvordan vi strikker rettmasker. Da kan dere rekke opp hånden og jeg kan komme rundt å hjelpe hver og en av dere.

Rettmasker strikker vi på følgende måte…
Stikk høyre strikkepinne inn  gjennom første maske på venstre pinne. Strikk fra venstre side av løkken. Hent tråden og trekk den med deg gjennom masken. Den nye masken blir nå værende på høyre pinne. Slipp den masken du stakk inn i fra den venstre pinne. Fortsett slik ut resten av pinnen..

Nå ser jeg dessverre at timen har gått og jeg ikke får hjulpet dere, men dere får denne oppskriften skriftlig. Det er bare å følge den fra punkt til prikke. Dere har i lekse til fredag å strikke 48 rader, slik at vi kan jobbe sammen med resten av sokken. Det er sikkert noen hjemme som kan hjelpe dere med å bli ferdig med vrangborden….

Ha en god uke, vi sees neste mandag!

Petrine

Dagens fotnote:
Jeg vet ikke om det er mange av dere som lærer å strikke av den teoretiske tilnærmingen her.
Jeg vil tro at det hadde vært lettere å se det i praksis og gjøre det samtidig. Med en ved siden av deg, slik at du også kan få håndleding, men også via en video som du kan stoppe når d trenger det.
Igjen og igjen, helt til det sitter i hendene.

Det sier all teori også, – at man lærer best gjennom lek og praktisk tilnærming.
» Jeg hører og glemmer. Jeg ser og forstår. Jeg gjør og lærer!»

Likevel kommer det mer målstyring, færre personale/lærere og lek er fjernet fra læreplanverket i skolen
Og, om du lurer på hva jeg mener om lekser, så bare gå hjem og bruk resten av dagen til noe du ikke kan, noe du synes er kjedelig …det ligger nada mestring i det.


Du liker kanskje også å lese dette

Kommentarer

  1. Jeg satt i timesvis ved siden av mormor. Hun lærte jeg å strikke av, brodere og hekle. Og jeg er så takknemlig. Selv om jeg kan strikke så strikker jeg veldig sjelden. Det er mest hekling – av grytekluter de siste årene.

    • JEg lærte også å strikke av farmor, ved å sitte ved siden av henne og det var før jeg startet på skolen. Jeg har alltid, minst ett, strikketøy, selv om det er færre store prosjekter enn tidligere på pinnene. Votter og sokker går raskt og greit.

  2. Kjente at jeg datt ut underveis i undervisningen her, og det var vel også litt av poenget. Det burde vært mye mer ressurser i skolen både av folk og utstyr. Det må være frustrerende for pedagoger å kunne teori om læring, men ikke kunne bruke den.

    Forøvrig er det nok ingen hjemme her som kan hjelpe med vrangborden, for jeg legger opp masker på en annen måte enn dere lærer og dessuten er jeg ganske dårlig på vrange masker.

    • Det var miningen, at du skulle dette ut underveis.. Jeg er nemlig frustrert over at skolen har blitt så teoritung og stillesittende. og for at læreplaner har fjernet kravet om lek i de minste klassetrinnene.

      Jeg er pedagog, – og vet noe om rammer og læreplaner. Og at det er de som ikke får til fag på skolen, og som kanskje ikka har noen hjemme til å hjelpe seg, – som må bruke resten av dagen på noe de ikke kan. I stedet for å fylle fritiden med mestringsopplevelser. Det er noen som er satt til å tape.

  3. He he he, «dere får i lekse til fredag å strikke 48 rader». Det kaller jeg ansvar for egen læring altså. ? Man kommer jo ikke i gang før timen er slutt i sånne prosjekter. Husker jeg to symaskinsertifikatet på barneskolen og at jeg strikket en gryteklut full av hull. He he he! Kunne ønske jeg kunne strikke bedre enn jeg gjør❤️

  4. Jeg har klart å strikke en genser, og har sverget på at jeg ikke skal strikke en maske til, men kanskje en annen gang? Ellers likte jeg tilnærmingen!

  5. En liten test :)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *